Czyste powietrze wokół nas

W dniach od 01 do 05 października 2018 r. w Szkole Podstawowej nr 6 im. Mieszka I realizowany był projekt Czyste powietrze wokół nas, który  sponsorowany był  przez firmę Gaz-System.

Celem projektu było:

·         poszerzenie świadomości w zakresie zagrożenia związanego z zastosowaniem niewłaściwego opału w piecach domowych,

·         zachęcenie mieszkańców Świnoujścia do zmiany złych nawyków na zdrowe praktyki,

·         poszerzenie wiedzy na temat zanieczyszczeń,

·         propagowanie ekologicznych zachowań,

·         rozwijanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska.

20181002_150258 

Podczas tego tygodnia podjęto działania:

ü  17.09.2018 r. ogłoszono  Międzyszkolny Konkursu Plastyczny dla uczniów klas I-III pt. „Kochasz dzieci, nie pal śmieci”.

ü  1-2.10.2018 r.  uczniowie wykonywali  ulotki informacyjne oraz plakaty,

ü  3-4.10.2018 r. przeprowadzono warsztaty chemiczne  i eksperymenty „Mały Inżynier”

ü  04.10.2018r. zrealizowano kolejne warsztaty dla uczniów z przedstawicielami Wolińskiego Parku Narodowego, następnie odbyło się spotkanie informacyjne
z delegatami Wydz. Ochrony Środowiska i PGNiG

ü  5.10.2018. miał miejsce przemarsz ulicami miasta, którego celem było uświadomienie, a może i edukowanie mieszkańców na temat szkodliwości palenia śmieci.

     W klasach odbyła się projekcja filmu na temat szkodliwości spalania w piecach, która wprowadziła dzieci w zagadnienie i stanowiła wstęp do rozważań o istniejącym zagrożeniu.
W poniedziałek uczniowie wykonywali ulotki informujące o szkodliwości spalania śmieci
w piecach domowych. Kolejny dzień projektu uczniowie przeznaczyli na tworzenie plakatów
 i transparentów, które później zostały zaprezentowane w marszu ulicami miasta.

    Trzeci i czwarty dzień października to dni warsztatowe. Uczniowie na ten czas stawali się „Małymi Inżynierami”. Przeprowadzali eksperymenty, wykonywali zadania i rozwiązywali zagadki otaczającego nas świata. Niewątpliwie było to połączenie świetnej zabawy i sporej dawki wiedzy, zdobywanej w wyjątkowy sposób. Wykonywane doświadczenia pozwoliły im zrozumieć niektóre prawa fizyczne. Równocześnie odbywały się warsztaty przyrodnicze prowadzone przez pracowników Wolińskiego Parku Narodowego, które dotyczyły zanieczyszczeń środowiska. Te zajęcia praktyczne pozwoliły usystematyzować wiedzę dzieci, które powtórzyły sobie, czym są odpady i w jaki sposób należy nimi gospodarować, aby dbać o środowisko. Uczniowie dowiedzieli się o skutkach niewłaściwego postępowania ze śmieciami. W trakcie warsztatów wspólnie dyskutowaliśmy także o zależnościach przyrodniczych. Cieszył nas fakt, że dzieci same dotarły do wniosku, że powietrze jest tak samo ważne jak gleba i woda. Wskazywały sposoby ratowania środowiska.

W toku zajęć uczniowie mieli okazję poobserwować przyrodę pod mikroskopem - odkrywali mikroorganizmy, o których należy pamiętać, że są one niezwykle ważne w środowisku.

      Punktem kulminacyjnym był warsztat, który odbył się w lesie. Uczniowie mieli przy tym  okazję zgłębić wiedzę na temat funkcji lasu, gatunków drzew oraz ich właściwości. Zajęcia praktyczne polegały na rozwiązaniu zagadek przyrodniczych. Dzieci pracowały na materiale przyrodniczym. Dzięki temu poznały okazy polisensoryczne, charakteryzowały korę drzew, dopasowywali owoce i wskazywali liście, a przy tym odgadywali zagadki, wskazywali rozwiązania, grupowali materiał zgromadzony pod wieloma aspektami. Na koniec stworzyły wspólne z nauczycielami i przedstawicielami Wolińskiego Parku Narodowego  drzewo zalet
i funkcji lasu. Podczas następnych warsztatów dzieci zapoznawały się z atrakcyjnymi miejscami przyrodniczymi na naszych wyspach. Rozmawiały o ochronie tych miejsca, a także o tym,  jak o nie dbać, aby służyły ludziom przez długie lata.

    4 października w szkole odbyło się spotkanie informacyjne z przedstawicielką  Wydziału Ochrony Środowiska – p. Anną Szklarską i przedstawicielem PGNiG – p. Markiem Mazurkiewiczem. W czasie spotkania p. Marek Mazurkiewicz przedstawił rozwiązania proponowane przez  PGNiG, które mają na celu poprawę powietrza w naszym mieście, a p. Anna Szklarska mówiła o możliwości dofinansowania w przypadku wymiany instalacji grzewczych dla wspólnego dobra, a przede wszystkim czystego powietrza. Podczas tego spotkania zostały ogłoszone wyniki konkursu plastycznego „Kochasz dzieci nie pal śmieci.” W konkursie plastycznym wzięło udział bardzo wiele dzieci. Jury nagrodziło i wyróżniło najciekawsze prace. Laureaci konkursu otrzymali pamiątkowe dyplomy i upominki rzeczowe. Wyróżnione prace można było obejrzeć na gazetce w korytarzu szkoły.

Działania podsumowano i zakończono Marszem Czystego Powietrza. Dzieci wraz
z nauczycielami i rodzicami wyruszyły w pochodzie promującym czyste powietrze. Uczniowie informowali mieszkańców, rozdawali ulotki napotkanym przechodniom, które  zawierały wiadomości na temat zagrożenia
związanego z zastosowaniem niewłaściwego opału w piecach domowych. Marsz spotkał się z pozytywnym odbiorem mieszkańców, którzy  chętnie przyjmowali  propozycje dzieci, zatrzymywali się, machali, gratulowali akcji.